CrossFit

CrossFit som träningsform kretsar kring naturliga rörelser. Vi gör sådant som efterliknar de fysiska utmaningar som mötte våra förfäder: sitta ned och stå upp, springa, lyfta, kasta, klättra, hoppa, knuffa och släpa. Vi har de här rörelserna i oss naturligt och de ligger till grund för de övningar som strävar efter att bemästra inom CrossFit. Det finns lika många versioner av denna träningsform som det finns tränare som lär ut den. Det finns varianter som är riktade mot särskilda mål som t.ex. långdistanslopp, kraftsporter, styrka, storlek, tyngdlyftning, simning, gymnastik, golf, m.m. Det kan låta luddigt men grundprincipen är dock den samma: Konstant varierade funktionella rörelser utförda med hög intensitet. Och detta för att uppnå fysisk prestationsförmåga. Alltså att bli så allsidig som möjligt med lika stor förmåga i var och en av följande fysiska färdigheter: – Rörlighet – Kondition – Uthållighet – Styrka – Snabbhet – Explosivitet – Smidighet – Koordination – Precision – Balans Träningen sker med t.ex. skivstång, hantlar, kettlebells, räcke, klättringsrep, hopprep, romerska ringar, medicinbollar och andra enkla redskap.

CrossFit är lika mycket community som träningsform. CrossFit tränas ofta i grupp. CrossFit är en tuff träningsform, utan tvekan. Att genomgå fysiska och psykiska prövningar med andra ger en speciell gemenskap och sammanhållning. Inte sällan utgör CrossFit-boxar lika mycket gym som “fritidsgård för vuxna”. Det blir med tiden en plats där man känner tillhörighet och vänskap. Det blir en plats där likasinnade samlas och umgås (oavsett bakgrund). Den här community-känslan är lika tydlig på de enskilda boxarna som i det nätverk av CrossFit-utövare som möts via internet.
Det är så klart inte alla som gillar CrossFit. Många hittar dock rätt i sin träning genom att testa CrossFit och upptäcker hur kul det är med en viss del av träningsformen, som t.ex. kettlebellträning, gymnastik eller tyngdlyftning. Ibland blir det en bekräftelse på att det man tränade innan CrossFit var rätt för en och utgör motivation för att fortsätta sin träningsresa där man kom ifrån. CrossFit påverkar människor och utgör ofta en språngbräda i ens träningsliv. Ta språnget och se vart du landar.


Hos oss på CrossFit Mjölby är ditt första pass alltid gratis. Vill du prova på så kontaktar du oss på info@crossfitmjolby.se för att boka ett pass. Vill du sedan fortsätta träna med oss så registrerar du dig i vårt bokningssystem som du hittar på boxpeak.com. Du kan därefter köpa medlemskap direkt via systemet eller genom att betala in avgiften på bankgiro eller via swish. Ett pass hos oss har 12 deltagare och 1 coach. Vi börjar alltid med en uppvärmning som kan vara generell eller specifik beroende på vad passet kommer att bestå av. Därefter går vi över till en styrke- eller teknik del och tillslut ger vi oss in i en lite mer pulshöjande konditionsdel där vi oftast plockar upp styrke- och teknikbitarna. Låter det spännande? Kom och prova!