Yoga-nyhet!!

Från och med v 14 drar vi igång en ny 10-veckors yogakurs med Karin :) Torsdagar 18.30-19.30 är tiden och priset är 450:- för medlemmar och 700:-för övriga. Betalas via swish eller bankgiro. Glöm inte att märka betalningen med ditt namn :) Anmälningslista finns i boxen!

Nyhet från och med mars är att vi första söndagen varje månad med start 1/3 kommer att få möjlighet att prova Yin-yoga med Karin 19.00-20.15.
Yin-yogan kommer att kosta 100:-/gång för medlemmar och 150:- / gång för övriga. Betalning sker på plats till Karin men anmälan sker i boxen.

Yin yoga är ingen ny yogaform, utan bygger på Tao yogans väl beprövade kinesiska övningar. Det är en lugn och meditativ yogaform där fokus ligger på kroppens yin delar som bindvävnad, leder och ligament. Det är framförallt områdena kring höften, låren, bäckenbenet och nedre delen av ryggraden som man jobbar med. Man utför alla övningar på golvet och man håller varje position mellan tre till fem minuter, med musklerna avslappnade och med medveten andning för att fokusera kropp och sinne på vad som händer.
Hur man utövar Yin yoga
Enligt yin yoga måste man träna och mjuka upp leder, ligament och bindvävnad för att behålla en rörlig och ungdomlig kropp, undvika ledproblem, ryggproblem etc. Men dessa kan man inte träna som muskler utan de måste tränas enligt Yin-metoden.
Det är viktigt att var och en efter sina förutsättningar kan göra övningen med rätt intensitet på stretchen, så att man kan ligga/sitta bekvämt i övningen, och därför används ofta kuddar, bolstrar, bälten och block.

Frågan är hur man kan avgöra när stretchingen känns rätt och när det känns för mycket eller fel. Det är viktigt att man fokuserar sin tanke på stretchen, på var den känns och hur den känns.
Angående ”var” så ska stretchen kännas på rätt ställe för den aktuella övningen. Får man värk på ett orelaterat ställe, som i knän, nacke eller börjar känna av en gammal skada så är det en smärta man ska undvika.
Vad gäller ”hur” så kan man generellt sett säga att känns smärtan som skarp, strålande eller elektrisk så är det nästan alltid fel. Är det en djup, dov och pulserande smärta är det nästan alltid rätt. Det är naturligtvis svårt att sätta ord på detta och var och en som utövar yoga måste lära känna sin egen kropp, lära sig att känna in vad för typ av smärta som är rätt och vad som är fel.
Ett annat sätt är att ha koll på andningen. Kan man andas djupt och lugnt så är det en indikation på att allt är bra, och tvärt om, börjar andningen bli ryckig och ytlig, så bör man lätta på stretchen.
Och slutligen; kan man vara stilla och avslappnad i övningen eller har man börjat vrida och vända sig, så är eventuellt obehagskänslan för stark.
Fördelar med Yin Yoga
• Stretchar och ger flexibilitet till kroppens bindvävnad
• Förbättrad flexibilitet i ryggrad och höft
• Skapar en terapeutisk påverkan på lederna som får ökad ledvätska
• Lugnare sinnelag, emotionell balans, ger övning i att hålla sig lugn när man utsätts för intern och extern stress
• Stimulerar kroppens inre organ
• Förser ryggraden med vätska och ger bättre cirkulation av vätskan
• Stoppar upp åldrandet genom att lederna behåller sin mjukhet och rörlighet
• Förbättrar och balanserar livsenergin (chi, qi, prana) via kroppens bindvävnad

Välkomna!!

(null)

Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *